perjantai 22. tammikuuta 2016

Kohtaamisia puhelimessa

Ajanvaraus- ja palveleva puhelimme on asiakkaittemme monipuolisessa käytössä. Soittajalle se on pikainen pyrähdys puhelimitse ajanvaraustoiveissa tai tilannearvioita hoitoon hakeutumisesta ja hoidon alkusuosituksesta Syömishäiriökeskuksessa. Palvelevaan puhelimeen vastaa sairaanhoitaja Merja Ruhala, jolle palvelevaan puhelimeen vastaamisesta on muodostunut ajan saatossa myös itselle tärkeä ja mielekäs osa työtä. Merjalle palvelevaan puhelimeen vastaaminen on ihmisen kohtaamista – tarinan kuuntelua ja tarpeeseen vastaamista. Näin Merja kertoo työstään ja kohtaamisista puhelimen ääressä:

Kohtaaminen vastaanotolla on terapeutin ja terapeuttisen yhteistyösuhteen yksi merkityksellisin kulmakivi. Tämä yhteistyö voi kuitenkin jo alkaa yhteistyösuhteella puhelimitse, jonka painoarvoa ei kannata väheksyä. Puhelinyhteydestä suhteessa toiseen ihmiseen meillä kaikilla on hyvin paljon omakohtaista kokemusta. Minulle puhelin kohtaamisen välineenä on ollut aina jotenkin erityistä. Sen tietävät myös lähipiirini työn ulkopuolellakin. Puhelimen kautta ihmisen kokonaisuuteen loksahtaa ikään kuin yksi palanen lisää. Puhelimemme on ennen kaikkea ihminen ihmiselle.

Puhelin on lähellä kehoamme puhuessamme siihen. Sen kautta kuulemme useasti enemmän kuin pelkän puheen. Erityisesti olen kokenut ajoittain sairauden tuottaman häpeän kokemuksen valtaavan puhelun, jossa sairastava pitkän ponnistelun tuloksena uskaltautuu tarttumaan luuriin kysymällä avun tarvetta. Melko usein on vastassa ihminen, jonka sairauden olemassa oleminen on mitätöity tavalla tai toisella. Puhelu tuntemattomalle voi olla jopa viimeinen oljenkorsi todesta otettavana. Häpeän tunnetta on valtavasti, jonka tiedostaminen puhelun yhteydessä on äärimmäisen tärkeä asia.

Toisen ihmisen asian äärellä tärkeää on ennen kaikkea sensitiivisyys. Myös ne oikeat sanat, jopa realismilla höystettynä, ovat tarpeen tilanteen niin vaatiessa. Asiat ovat ihan pieniä nyansseja hetkittäin. ”En tiedä olenko soveltuva teille hoitoon, mutta ajattelin kysyä… En ole ihan varma, onko asiani riittävän iso noin niin kuin hoitoon tulemiseksi… En ole ihan varma, mihin kaikkeen olen tässä vaiheessa valmis, mutta kannattaisiko minun hakea apua…” Toivonkin, että palveleva puhelin on matalan kynnyksen palvelua. Soittajan ei tarvitse tietää, onko Syömishäiriökeskus juuri se paikka, josta saa apua tai onko asia sellainen, johon apua kannattaa hakea. Ratkaisuja ja vaihtoehtoja on mahdollista pohtia yhdessä kuultuani ihmisen kertomuksen. Näin silloinkin, kun kertomuksesta on vaikea itsekään löytää sitä punaista lankaa.

Riittääkö kohtaaminen puhelimessa? Yksi puhelu ei varmaan vielä täydellistä muutosta tee, mutta kokemus kuulluksi tulemisesta ja ymmärryksestä voi herättää toivoa ja rohkeutta lähteä muutoksen tielle. ”En ole yksin tämän asian kanssa. Ajatukseni eivät olekaan kuulijan mielestä niin hulluja. Joku toinenkin on voinut rämpiä samankaltaisessa suossa. Tästä pääsee eteenpäin.” Puhelu voi myös antaa suuntaviitat sopivan hoitopaikan löytymiseen asuipa soittaja missä päin Suomea tahansa. Puhelimen välityksellä etäisyys ei ole ongelma.

Puhelujen yhteydessä olen saanut tutustua hyvin erilaisiin ja erilaisista elämäntilanteista tuleviin ihmisiin. On sairaudesta kärsiviä henkilökohtaisella tasolla, omaisia, ystäviä tai ammattilaisia. Asiakkaitamme ovat myös he kerran vastaanottoaikaa tiedustelevat tai he kenen kasvot eivät tule koskaan tutuiksi. Puhelimen kautta saan kuulla jopa viikoittain sairauden kaaresta ja toipumistarinan etenemistä jonkun ”kasvottoman” asiakkaan kohdalla. Tämä tekee puhelintyöstä äärimmäisen mielenkiintoista ja monipuolista, jopa rakkaan tuntuista. Kaikilla meillä on joskus tarve jonkin asian muutokseen, johonkin mikä voisi tuoda elämään jotain hyvää ja ensiarvoista.

Soitellaan,

Merja Ruhala

Ps. Palvelevan puhelimen numero on 040 411 5481.

Kirjoittajat:

Merja Ruhala

Omenatuvan vieraileva kirjoittaja Merja on Syömishäiriökeskuksen työntekijä. Koulutukseltaan Merja on sairaanhoitaja (Amk). Merja on parhaillaan ratkaisukeskeisen psykoterapian koulutuksessa, mikä näkynee Merjan työskentelyssä myös palvelevan puhelimen äärellä. Palvelevaan puhelimeen vastaamisen lisäksi Merja tekee terapiatyötä ja hoidon tarpeen arviointia vastaanottotyönä.

Venla Eronen

Kirjoittaja on Syömishäiriökeskuksen Kuntoutus- ja hoitoyksikön työntekijä ja koulutukseltaan toimintaterapeutti (Ylempi Amk).




1 kommentti: